Civil Háló Projekt

A tavaly áprilisi szegedi CEU tüntetés legemlékezetesebb pillanatai

2018. november 13. - Kristóf Tarnay

Holnap öt órától a Dugonics téren a szökőkútnál ismét CEU-s tüntetést tartunk - ezúttal a Csongrád megyei Momentummal közösen. Tavaly áprilisban már tartottunk egyet, akkor a közel ezren voltunk, ezzel az utóbbi idők egyik legjelentősebb vidéki demonstrációja lettünk. A legérdekesebb pillanatokat felidézve készülünk a holnap estére.

Nagyon érződött a hangulat a CEU-s tüntetés előtt. Az egyetemen órák közt mindenki erről beszélt, hogy most akkor mi lesz, felszólalok-e, hány embert várunk. Mondtam, nem tudom, remélem, sokan leszünk, gyertek.

Sokan lettünk. Jöttek sorban ki az ismerős arcok, diákok tanárok, idősek, fiatalok, családok, nyugdíjasok tömeggel. A vonulásnál először mi próbáltuk skandáltatni az összegyűlt, és közben is gyarapodó tömeget, majd egy idő után már maguktól tették meg. A Fidesz-iroda előtt már egy dob is előkerült, ami kifejezetten jó hangulatot adott a skandálásokhoz - például amikor a kormánypropaganda aktuális agymenését kifigurázva azt kiabáltuk, hogy “repülővel jöttünk, ti helikopterrel”.

l3179005.jpgForrás: Delmagyar.hu


Az akkori tudósítást gondolom, a többség olvasta, itt lehet visszaemlékezni rá, most inkább egy sztorizós-visszaemlékezős-mosolygós poszt következik az egyik szervező szemszögéből.

Néni vs. fotós

A tüntetés elején emlékszem, egy idős hölgy odajött vitatkozni. Eleinte a tüntetésről, aztán persze hamar áttértünk a kormány pozitív-negatív megítélésébe. Igazából én estig elvitatkoztam volna vele (csak a többiek szóltak, hogy lassan kezdenünk kéne már), ám ekkor a dolog izgalmas fordulatot vett. Török János a Délmagyar fotósa megörökítette, amint a nénivel vitatkozunk - lévén, hogy felszólaló voltam, és nem álltunk messze a "színpadtól". Ez a néninek nagyon nem tetszett, először csak szóban tiltakozott, majd megpróbálta kicsavarni a nála egy fejjel magasabb fotós kezéből a kamerát - nem járt sikerrel, de a lap másik fényképésze meg is örökítette a jelenetet.

6.jpgForrás: Delmagyar.hu

Cicaharc a TIK-kel a helyért

A tüntetés maga a TIK előtti járdán volt, ez ugyanis közterület. Igen, mi is azóta is megjártuk - most éppen az európai ügyészséges aláírásgyűjtéses pultunkkal -, de az, húzzuk alá sokszor. Kemény vita ment a TIK-kel ezen, nem akartak beengedni minket a fűre, de ami a poén, a tömeget sem.

Végül mindennek utánanézve kiderült, a járda vonalától már állhatunk, az ugyanis már nem az egyetemé, így mi konkrétan a járda szélén sorakoztunk föl, a hangosítás is ott volt, a tömeg pedig az úttesten állt - mire belejöttünk a beszédeinkbe, már szépen be is telítette azt. Aztán persze már felmentek a járdára, ezt mégsem tudtuk megakadályozni.

via GIPHY

A Fidesz-székházra kitűzött zászló

Az idei választáson Szegeden belül elért, nem túl fényes eredményei óta a Viktor Hugo utcai székház gyakorlatilag üresen kong, már a faliújságról is eltűntek a korábban rendszeresen kitett és szépen szövegkiemelővel kihúzgált Magyar Idők-kivágások is, egyedül a kirakattal szembeni közlekedési táblák hátuljára ragasztott ellenzéki matricák árulkodnak arról, hogy itt ténylegesen egy politikai szervezet irodája található. Akkor ez még nem így volt, amikor a TIK-től átvonultunk a Fidesz-székházhoz, konkrétan benn voltak a Fideszesek.

l3179147.jpg
Forrás: Delmagyar.hu


Ki is jöttek, lett is belőle vicces jelenet (lásd: lejjebb), ám azt még bentről nézték végig, amikor a fenti üres tartóra kitűztük az Európai Unió zászlaját. Nem volt könnyű, Kovács Tamás tartott bakot, én tűztem volna, de jó magasan volt, sehogy se maradt benne a tartóban, savazott is érte a SzegedMa, hogy "zászlóbörleszk" volt, irigyeltem is Nikóékat a pesti rádióépületnél, akiknek rögtön ott maradt, de végül Tamás állította bele a rúdtartót megtartó vasak mögé. A poén az volt, hogy utána napokig ott maradt még, poénkodott is rajta, hogy adják vissza, vagy tüntessék fel a helyi PM-et a támogatóik közt. Végül leszedték, de azóta sem tudni, mi lett vele, hova tették.

Egyébként a beszédek közt meg is próbáltak ténylegesen reagálni a tiltakozásra, én az akkori tudósítás szerint állítólag azt mondtam Nógrádinak, hogy tanuljon erkölcstant, bár én ilyenre nem emlékszem, de fogadjuk el az idő homályában, hogy így volt.

A Fidesz megijedt

Ezért elkezdtek fenyegetőzni. Először is a helyi Fidesz adott ki egy közleményt, amely a szokásos bullshit-generátorral készült, de amikor éppen kézi vezérlés alá vontak mindent, elég fenyegetően hangzott a keresztapásan megfogalmazott "nem szerencsés, ha az universitas oktatói pártpolitikai jellegű uszításban vállalnak szerepet." Akkor erre reagáltam is.

Ezt követően Lázár János is beleszállt a szegedi egyetembe, mert annak hallgatói és tanárai közül sokan úgy mertek dönteni, hogy kijönnek tüntetni. Lázár számára ez azt jelentette, hogy az egyetem aktívan kormányellenes politikát folytat, amit a rektor gyorsan arra korrigált, hogy nem, ők nem folytatnak semmilyet (a CEU melletti kiállást is csak a dékánok és végül az EHÖK írta alá). Nos, nem akarok kárörvendő lenni, de Lázár azóta már nem miniszter, és miután nem sikerült teljesen betiltania a dohányzást, szabadidejét azzal tölti, hogy a helyi médiának lenyilatkozza, hogy Botka Lászlóról éppen milyen jelző jutott eszébe reggel fogmosás után.

+1 Nógrádi Tibor színészkedése

Pár nap fázis késéssel az országos sajtót is bejárta az a videó, ami a zászló felrakás közben történt. Én éppen lelkesen a mikrofonból buzdítom a tömeg kemény magját, Tamás már a zászlót próbálja felrakni. Ekkor egy pillanatra megsuhintja az addigra már ott álló, és a tömeggel beszélgetésbe elegyedni igyekvő Nógrádi Tibor fejét, mire ő pár másodperc múlva rájön, hogy nagyon megütötték, és Oscar-gyanús színészkedéssel földre rogy. Szerencsére többen élőzték (akkor még a Délmagyar.hu is, változnak az idők), úgyhogy gyönyörűen megmaradt a jelenet az utókornak. 

Az érdekes része, hogy én ezekben a drámai pillanatokban, ahogy a videón látszik is, éppen a tömeg felé néztem, így csak arra kaptam fel a fejem, amikor Nógrádi már fejét fogva eldől. Néztem is, mi történt, én akkor azt hittem, tényleg megütötte valaki, így utólag néztem vissza én is a videót, és nagyot nevettem rajta, remek mémek készültek belőle később.

Mindent összevetve a nehézségek és a vicces pillanatok mellett az utóbbi idők egyik legjelentősebb vidéki tüntetése volt, elképesztő volt a tömeg ereje, holnap öt órakor a Dugonics téren folytköv!

A bejegyzés trackback címe:

https://civilhalo.blog.hu/api/trackback/id/tr1714369921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a8d2 2018.11.15. 09:42:04

1000 fő? Azta...162 ezres városban... Lol :)

a8d2 2018.11.15. 09:42:04

1000 fő? Azta...162 ezres városban... Lol :)
süti beállítások módosítása